Regulile Jocului de Cruce
Consideratii generale

Jocul de Cruce se poate juca in 2, 3, 4 sau chiar 6, dupa cum sugereaza unii. Pagina curenta, insa, abordeaza doar regulile jocului de cruce in 2, aceasta fiind singura optiune disponibila in momentul de fata.

Cartile

Jocul de cruce se joaca cu pachetul de carti Unguresti (32 de carti), dar se poate juca si cu pachetul de carti de Poker (52 de carti excluzand joker-ii). Exista 4 culori:

Cartile de Poker Cartile Unguresti
Inima Neagra
Asul de Inima Neagra
Ghinda
Asul de Ghinda
Caro
Asul de Caro
Duba
Asul de Duba
Inima Rosie
Asul de Inima Rosie
Inima Rosie
Asul de Inima Rosie
Trefla
Asul de Trefla
Verde
Asul de Verde

Doar 24 de carti sunt folosite pentru jocul de Cruce, 6 de fiecare culoare. Mai jos sunt cartile folosite impreuna cu valorile lor aranjate in ordine descrescatoare a punctelor valorate:

Carte Carti de Poker Carti Unguresti Valoare
As
Ace Ace
11 puncte
Zece
Ten Ten
10 puncte
Rege
King King
4 puncte
Regina
Queen Queen
3 puncte
Valet
Jack Jack
2 puncte
Noua
Queen Queen
0 puncte
Puncte & Valori

Un jucator colecteaza toate cartile pe care le-a castigat si aduna valorile acestor carti. La aceasta suma se adauga punctele obtinute ca urmare a anunturilor facute. Un anunt poate fi facut de un jucator atunci cand detine regele si regina de aceeasi culoare, este primul la rand in jucarea unei maini, si joaca una din cele 2 carti din perechea amintita. Jucatorul primeste punctele pentru anunt indiferent daca mana este castigata de el sau nu. Puntele primite pentru anunt sunt:

  • 40 de puncte atunci cand regele si regina sunt de culoarea tromfului
  • 20 de puncte atunci cand regele si regina sunt de alta culoare decat culoarea tromfului

Ceea ce conteaza pentru scorul jocului sunt punctele de cruce. 1 punct de cruce este egal cu 33 puncte (obtinute ca suma a valorilor cartilor de joc). Daca punctajul obtinut este intre valorile listate mai jos, doar numarul intreg de puncte de cruce este acordat (de exemplu, pentru 110 puncte doar 3 puncte de cruce sunt acordate). Asadar exista urmatoarele corespondente:

  • 1 punct de cruce = 33 puncte
  • 2 puncte de cruce = 66 puncte
  • 3 puncte de cruce = 99 puncte
  • 4 puncte de cruce = 132 puncte
  • 5 puncte de cruce = 165 puncte
  • 6 puncte de cruce = 198 puncte

Suma valorile tuturor cartilor este 120. Daca un jucator ajunge sa faca toate anunturile posibile el va obtine 40 + 20 + 20 +20 = 100 de puncte. Daca a dus si toate cartile va ajunge la un punctaj de 220, ceea ce inseamna ca numarul maxim de puncte de cruce este 6.

Jocul

Fiecarui jucator i se impart 8 carti, restul de 8 carti raman in pachet cu fata in jos. O licitatie va avea loc si castigatorul acesteia va decide tromful jucand prima carte, de culoarea aleasa ca tromf. O mana este castigata de jucatorul care a jucat cartea cu valoare mai mare de culoarea ceruta (culoarea primei carti jucate in mana curenta). O exceptie este cazul in care un jucator joaca o carte de tromf atunci cand cartea ceruta este de alta culoare. Tromful castiga impotriva oricare carti de alta culoare jucate de oponent.

Atata timp cat exita carti in pachetul de carti cu fata in jos, jucatorii nu sunt obligati sa joace la culoare (adica sa dea aceeasi culoare ca si culoarea ceruta). Daca un jucator joaca o carte de o culoare diferita decat cea ceruta, va pierde mana (exceptie facand cazul in care joaca un tromf).

Cand pachetul de carti s-a terminat, jucatorii sunt obligati sa joace la culoare (sa joace culoarea ceruta), daca nu are culoarea ceruta este obligat sa joace tromf. Daca nu are nici un tromf, poate juca orice carte vrea.

Daca un jucator joaca un rege sau o regina ca prima carte dintr-o mana, si detine si perechea de aceeasi culoare, i se acorda punctele aferente anuntului (40 sau 20).

Jucatorul care castiga o mana, va fi cel care va juca prima carte din mana urmatoare.

Dupa ce toate cartile au fost jucate, punctele aferente sunt insumate, la aceasta suma se adauga apoi punctele obtinute din anunturi si se calculeaza punctele de cruce. Daca un jucator a castigat licitatia, dar punctele de cruce acumulate sunt mai putine decat cele licitate, atunci punctele licitate vor fi scazute din scorul jucatorului. Daca in schimb a acumulat mai multe puncte de cruce, atunci toate punctele acumulate sunt adaugate la scor. Jucatorul care a pierdut licitatia va primi toate punctele acumulate (vor fi adunate la scorul sau).

Jucatorul care ajunge la 15 puncte, castiga meciul. Un jucator nu poate castiga la diferenta de 1 punct. Daca se ajunge intr-o astfel de situate, meciul este prelungit pana cand unul dintre jucatori ajunge la o diferenta de 2 puncte fata de celelalt.

Licitatia

Licitatia are loc inainte de jucarea vreunei carti. Dupa ce cartile sunt impartite, jucatorul al carui rand este, estimeaza numarul de puncte de cruce pe care le poate castiga cu setul de carti primite. Apoi, celalalt jucator face acelasi lucru. Daca cel din urma estimeaza mai multe puncte, castiga licitatia, altfel trebuie sa aleaga "pass" si castigator va fi cel care a inceput licitatia. Cel care castiga licitatia stabileste si tromful, jucand o carte de culoarea care o doreste ca tromf. Daca cel care a castigat licitatia nu reuseste sa acumuleze punctele licitate, acestea sunt scazute din scorul sau. Daca insa reuseste sa-si indeplineasca misiunea, acumuland cel putin cat a licitat, tot ce a acumulat este adaugat scorului sau.

Daca amandoi jucatorii aleg "pass" si nu estimeaza nici un punct, licitatia esueaza, iar cartile sunt amestecate si impartite din nou.

Jucatorii alterneaza intaietatea la licitatie.

Exceptii

Exista diferite variante ale regulilor de joc cum ar fi "licitatie bazata doar pe primele 3 carti", sau regula ca o carte mai mare trebuie jucata daca aceasta este detinuta de jucator, sau altele, dar implementarea curenta nu le ia in considerare.